Att konvertera ett Jehovas vittne

De senaste månaderna har jag ett par gånger fått besök av en mäkta söt liten dam från Jehovas vittnens mytomspunna samfund. Eftersom jag hör till de få människor som faktiskt uppskattar att få besök av folk som vill diskutera religionsfrågor var jag glad att stå i dörröppningen och diskutera obskyra men ack så underhållande stycken ut gamla testamentet. Som exempelvis detta stycke ur första Samuelsbok:

"...och Saul sade: "Hälsa David att den enda brudgåva kungen begär är förhudarna från 100 filisteer som en hämnd på sina fiender."

Saul räknade med att filisteerna skulle döda David. Sauls män framförde hälsningen till David. Han tyckte att det var bra att få bli kungens måg på sådana villkor. Innan tiden var gången drog han ut med sina män. Han slog ihjäl 200 filisteer och tog med sig deras förhudar och lämnade dem allesammans åt kungen för att få bli hans måg. Då gav Saul honom sin dotter Mikal till hustru. Nu insåg Saul att David hade Herren på sin sida och att hela Israel älskade honom."


Eller denna klassiker om kraftkarlen och domaren Simson (Dom 15:15 ):

"Han fick fatt på en färsk åsnekäke, och med den i handen slog han ihjäl tusen man.
Simson sade: "Med åsnekäken slog jag en hop, ja två, med åsnekäken slog jag tusen man."'
 När han sagt detta slängde han käken ifrån sig. Platsen kallades sedan för Käkhöjden.
Simson hade blivit mycket törstig, och han ropade till Herren: "Herre, du lät din tjänare vinna denna stora seger. Skall jag nu behöva dö av törst och falla i händerna på de oomskurna?"


Hursomhelst. Igår återvände den unga damen i sällskap med en kompis i samma ålder. Gentleman som jag är bjöd jag in dem båda på en kopp te och vi började än en gång nöta de svåra frågorna.

Besserwisser som man i grunden är var det ett sant nöje att få chansen att förklara evolutionsteorin och det faktum att ordet teori i sammanhanget inte betyder att den kan likställas med bibeln som en förklaring till livets uppkomst och fortlevnad. Hur förmågan att känna kärlek är och har varit nödvändig rent biologiskt för människans fortlevnad och så vidare. Det känns inte helt nödvändigt att gå in mer på detaljer.

Efter nästan två timmars pratande gav vi upp för den här gången. Men jag hoppas att de förärar mig ännu en visit framöver. Mitt mål: Att konvertera ett Jehovas vittne till min egen hemsnickrade religion. Som bäst sammanfattas i tre ord:

Just Be Nice

För alla er som känner att ni inte hittat en religion som passar er, som känner att ni famlar i blindo efter en mening i livet. Här följer budorden i Henriks Testamente. Den enda levnadsguide ni någonsin kommer att behöva:

1. Gör aldrig mot någon annan vad de inte vill att du gör mot dem.
2. Om du inte vet vad de vill eller inte vill, fråga dem.
3. Om de inte vet vad de vill. Resonera med dem.

Så lyder Henriks ord.

Och här är för övrigt en gammal Expressen jag hittade hemma på logen. Mäkta intressant läsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0